Училища

Училища измерват нивото на мотивация на кандидатите за първи клас

Предстоят трите най-напрегнати кампании за приемане на първокласници. Това е така, заради бума на раждания, чиито пик беше през 2009 г. Това значи, че през 2016-та ще бъде най-трудно за влизане в първи клас.

Това ще рефлектира и на кандидатстването на този и предишните няколко випуска в гимназиите, както и в университетите.

Истерията по записването на ученици в първи клас днес се изразява в старт на кампанията месеци преди обичайното й започване, а и с една иновация, за която разказва всекидневникът „Монитор“.

Това е мотивационното интервю, което ще пресява бъдещите ученици. То ще е водещ критерий при избора.

В 18 СОУ в София нивото на мотивация на родители и деца ще е фактор номер 1. Това става ясно от правилата за прием в първи клас, обявени на сайта на училището. Изискването е въведено официално тази година.

Мотивационните интервюта пък ще се провеждат по график на 31 май. Идеята е да се изберат кандидат-първокласниците, които имат най-силна мотивация да бъдат възпитаници на съответното училище.

„Имаме много желаещи ученици, а тази година очакваме да са още повече заради новата ни паралелка с английски и китайски“, обясняват от школото.

Разбира се не е задължително присъствието на детето. Това могат да направят и родителите.

„Директорите имат правото да определят различни критерии“, коментира шефката на столичния просветен инспекторат Ваня Кастрева. Тя добави, че този метод се прилага при училищата, където така или иначе има много голям наплив и отсяването на първокласници е неизбежно.

Специално в 18 СОУ интересът е сериозен заради ранното изучаване на азиатските езици – китайски, корейски и японски.

Интервюто е едно от условията за прием и в столичното 134-то СОУ „Димчо Дебелянов“, известно още като Еврейското училище, в което се учи иврид.

Останалите, традиционни критерии, се запазват и тази година. Сред тях са близост до училището, брат или сестра, които да учат в същото школо. Бонус е и ако поне единият от родителите на детето работи като учител в училището. С предимство се приемат и деца сираци или деца със СОП.