Училища

Сергей Игнатов: Никой няма да пипа Ботев от учебниците!

В последните дни се разигра поредната образователна драма. Тази с възможното сваляне на произведенията на Христо Ботев от учебниците. Истерията разбира се се оказа ненужна, поне що се отнася до самия повод за възникването й. Teacher.bg умишлено изчака официалната реакция на отговорните фактори, преди да пише каквото и да е по темата.

Какво всъщност се случи? Извод в доклад на Комисията за защита от дискриминация огласи, че: „има много ясна тенденция училището и учителите да не противодействат по никакъв начин нито на формиращите се предразсъдъци, нито на вече съществуващите такива, нито на дискриминационните нагласи“.

И още: „Ние установихме случаи на стабилно формирани дискриминационни стереотипи още на 4-5-годишна възраст. Може да изглежда, че по този начин училището е една неутрална система, но вместо това ситуацията по-скоро напомня на известната мисъл на Едмънд Бърк: „Единственото нещо, от което се нуждае злото, за да триумфира, е добрите хора да не правят нищо.“

„Пасивността на училищната система по отношение на предразсъдъците и дискриминацията води до различни неблагоприятни последствия“, пише в доклада на КЗД.

И се добавя, че „най-неблагоприятното от тези последствия е формирането на неадекватна самооценка на децата от малцинствата“.

Според шеф в едно от популярните книгоиздателства, с доклада си КЗД искала да изхвърли Ботев от учебните програми.

Дамата вижда заплаха за произведения, в които се обясняват действията на турците по време на петвековното им владичество по българските земи. И тъй като няма как да се променя стихотворението, тя е възмутена, че предписанията на Комисията могат да го извадят от учебниците.

Въпросният началник е изпратил отворено писмо до КЗД, в което развива тезата си. До момента от Комисията се въздържат от отговор и коментар по темата.

Цялата истерия се пренесе на откровено политическо ниво и от няколко страни се надигнаха глави в логична подкрепа на един от най-обичаните български автори и българи изобщо.

Ситуацията промени ваканционните планове на министърът на образованието Сергей Игнатов, който на специална пресконференция обяви това, което беше повече от ясно и логично – „Христо Ботев остава в българските учебници и при това непроменен“

И добави, че целият негов екип както и премиерът са готови да гарантират „оставането“ на Ботев в учебните планове.

Игнатов сподели, че смята за некоректно цитирането на извадени от контекста изречения.

„Смятам, че няма да намерите български политик, учител и обикновен гражданин, който да не ни подкрепи. Нашите деца и младите хора трябва да познават историята с конкретните исторически факти така, както е написана от участници през 19 век. Ботев ще се изучава такъв, какъвто е“, повтори министърът.

„Ще се намери ли някой смел, дори учен, който да подмени текстовете му, така че да звучали по-добре днес на български език. Това е позицията на кабинета Борисов и моя лична позиция. И сме убедени, че никой от следващите правителства няма да посмее да посегне на тези наши светини“, каза още проф Игнатов.

Социалните мрежи също реагираха, при това доста крайно. Отправени бяха призиви за неявяване на деца в първия учебен ден, ако бъде осъществена промяната, без да се отчете, че тя е практически невъзможна в толкова кратки срокове.

Политически партии пък решиха да раздвижат лятната скука, излизайки с декларации и дори с искания за закриване на КЗД.

Въпреки неприятната ситуация, от нея има шанс да се извлекат неподозирани ползи. Като например повече хора да се обърнат към творчеството на Ботев и изобщо към това на българските автори.