ДРАСТИЧНИ ПРОМЕНИ В НОВИЯ УЧИЛИЩЕН ЗАКОН
Публикувана на: 27.06.2010, от
walegi
Приятели, неприятели, познати и непознати, колеги,
сега е момент, в който е възможна някаква ( макар и нищожна ) промяна в мисленето и поведението на служители от едно министерство - Министерството на образованието, младежта и науката.
Публикувам тук пълния текст, който съм пратил вече на долупосочения адрес на МОМН.
Надявам се, че "учителите-новатори", които се подвизават в този сайт, ще имат търпението да прочетат текста докрай. Надявам се, че ще намеря поддържници. Както и хора с противоположни и други идеи, които ще споделят тук. Може да ми пишете и на ел.адрес : greshkoff@gmail.com , но по-важното е, ако подкрепяте идеите , или пък имате свои виждания за промяна на сегашния ЗНП и ППЗНП, да ги изпратите в скоро време на следващия по-долу адрес.
Адрес за изпращане на предложенията : uchilishte@mon.bg. Уважаеми колеги и служители от МОМН, Позволявам си да предложа на вниманието Ви няколко ДРАСТИЧНИ ПРОМЕНИ, които Вие очаквате от нас , така наречените “обикновени учители”.Единствената цел на тези предложения е ЕФЕКТИВНО БЪЛГАРСКО ОБРАЗОВАНИЕ, а не промени – заради самите промени… В системата на образованието съм от 1987 г. и наблюденията и предложенията ми съвсем не бива да бъдат наричани “повърхностни”и да се отхвърлят с “лека ръка”, преди да са внимателно прочетени и обсъдени поне от няколко представители на МОМН. За жалост , или пък за радост, точно през тези години се осъществиха доста промени в обществото, които обаче нямат “ефективен еквивалент” в ЗНП, нито пък в ППЗНП. В държавата ни вече съществуват пазарни отношения във всички области, включително юридически подплатени в такава важна област, като здравеопазването…В българското начално, прогимназиално и средно образование, обаче, подобен подход липсва ! Родителите са ангажирани и участват активно в процеса на възпитание и образование на децата си до 7 годишна, и след 18 годишна възраст…Особено сега, след като всеки завършил средно образование може да стане студент, само, че след “солидна депозитна вноска”…А за интервала време 7-18 години, нито родителят , нито детето могат да бъдат ангажирани в образованието и възпитанието, след като не са финансово заинтересовани ! Да, според Конституцията ни, образованието в училищата е безплатно и трябва да е общодостъпно ! Всъщност кое точно е безплатно не е ясно…Дали униформите, дали дрехите, дали учебниците, тетрадките, пособията, раниците, или пък закуските на подрастващите ?…Или трудът на учителите и възпитателите ? Да не говорим за частните уроци и техните цени…Може би трябва да се промени текста в този член от Конституцията на РБ и да звучи така: “за образованието в училищата не се заплаща депозитна вноска “. ..Така поне ще е конкретно и ясно. Очевидно е за всички, че обществото ни се “топи”, т.е. наблюдава се траен демографски срив. Очевидно е, че невежеството на учениците и липсата на дисциплина в училище и в часовете вървят “ръка за ръка”. Стефан Цанев е усетил настъпващите деформации :“Бързият материален напредък и духовната изостаналост раждат съвременния прагматизъм, вещите станаха по-лесно достъпни от моралните ценности - има опасност човекът да се обезчовечи, поставяйки си за цел само ползата.” Сигурно вече сте се отегчили и се питате накъде всъщност Ви водя ? Нали Ви обещах – предложенията ми ще бъдат ДРАСТИЧНИ. Дошло им е вече времето. И са свързани с всичко, за което досега писах. Ето и самите предложения : 1. Отпада въведената от г-н Д.Вълчев система на “делегираните бюджети” и се въвежда нещо ефективно – за всяко съществуващо училище в момента се отделят достатъчно средства от бюджета на държавата за да се обезпечи неговото съществуване – за ток, вода, телефони,парно отопление, административни разходи, заплати за учителите ( по сегашните таблици ). А за всеки ученик ДОПЪЛНИТЕЛНО се отпускат финанси, които да са от порядъка на минималната работна заплата към момента. Последните ще определят ВЕЧЕ облика на училището – там, където учениците са повече – училището ще разполага с повече допълнителни средства за обновления.Ефект : Съществуването на учителя и на училището не зависи от присъствието ( или не) на ученика. Отпада възможността той да диктува правилата на играта… 2. Броят на необходимите за паралелка ученици се намалява от 18 на 15. Забележете, че дори в т.нар. “западни” филми броят на децата в час е намален и всеки е на самостоятелно работно място…Помислете защо ли е така ?Ефект : Всеки работил поне малко с подрастващи (а дори и с по-големи) знае добре, че по-малкият брой ученици осигурява по-добро качество на съвместната работа. 3. Въвеждат се адекватни на степента на образование “депозитни вноски”, които родителите внасят при записване на детето им в касата на съответното училище за бъдещ период от 4 години. ( Не за срок или учебна година, а за дълъг период от време – 4, или 3 години.) Вноските биха могли да имат приблизително следния вид:- за периода І – ІV клас – 50 % от минималната работна заплата към момента;- за периода V – VІІ клас – 60 % от минималната работна заплата;- за периода VІІІ – Х клас - 70 % от минималната работна заплата;- за периода ХІ –ХІІ клас – 80 % от минималната работна заплата. Ефект : Веднага се появяват свежи пари в касата на всяко училище, с които Училищното настоятелство ще може “целево” да разполага. При всяко наказание на ученика по новия чл.112 ( стария чл.139 ) се отнемат по 25 % от тези пари, които трябва да бъдат възстановени в началото на следващата учебна година от родителя за да може детето му да продължи в по-горен клас. Родителят се обвързва финансово с поведението и развитието на неговото дете в училище. В края на периода ако даден ученик не е наказван “депозитната вноска” може да се използва за адекватно материално поощрение на този ученик.( Забележка : Неудачно и неефективно е да се използват социалистически методи за възпитание в капиталистическа държава – т.е. поощрения от типа на книжки, химикалки, флумастери, грамоти. Това е просто смешно. Не за нас – за децата ни. И води до подигравки. И не възпитава ! ) 4. Ако последното предложение не се приеме ( дори и в “по-мек” вариант ) – тогава моля да ми обясни някой администратор какво точно означава за него понятието “Наказание на ученика” ? Ако “наказанието” е някакво лишение , тогава с какво точно се лишава сегашният ученик, според действащия чл.139 от ППЗНП, или бъдещият чл.112 ? Дано този, който прочете тези редове да се замисли какви са ефективните наказания, които той е използвал за възпитание и коригиране на поведението на неговото дете ? И дали тези наказания не са свързани задължително с някакво лишение.Ефект : Класният ръководител няма да се чувства единствено “наказан” да попълва куп документи, да хаби нерви и време, както и пари за телефонни връзки с родителите. Най-сетне и родителят ще бъде “лишен“ от парични средства ( дори и нищожни ), и вероятно ще окаже въздействие върху поведението на детето си. 5. Заплащането на класния ръководител да бъде повишено още от началото на следващата учебна година с “допълнително месечно заплащане към работната му заплата” в размер на 50 % от минималната работна заплата.Ефект : 1. Ще разполага с парични средства за :- телефонни разговори с родителите ;- пари за лекарства по похабените си нерви и клинично здраве. 2. Колегите няма да се стремят да избегнат тази “тежка раница” защото ще знаят , че огромният труд, който ще полагат като класни р-ли ще бъде адекватно заплатен. 6. Спрените парични помощи за 5 неизвинени отсъствия месечно, да се изпращат за “целеви разходи”( които са уточнени предварително) в съответното училище.Ефект : Тези пари няма да “изчезват” безследно в нечие друго министерство, а ще се използват по предназначение. Ако приложите само едно от горепосочените предложения, българското образование ще възкръсне още от есента.Ако обаче се престрашите да приложите повече от едно предложение, нашето образование ще разцъфти.Опасявам се, че тези предложения ще бъдат пренебрегнати. Не защото няма да доведат до ефективна промяна, а поради нечий страх от промяна на статуквото… С благодарност за отделеното време и търпение, и с преклонение пред отговорната задача, с която сте се заели,Ви желая УСПЕХ !!! С уважение : Валери Грешков – учител по Физика и астрономия