ДЕТЕ ЗА 2 ЧАСА УЧИ ЗАДАЧИТЕ ДО 12 КЛАС!

Публикувана на: 26.07.2008, от kr_bozhinov
Кoментари:11

 

Математическа мафия пречи уникален метод да влезе в училищата

КОЙ Е ТОЙ


Максим Бурханларски открива бърз метод за обучение на децата в решаване на всякакви задачи - от словесни, през геометрични и тригонометрични до такива с прогресии. Завършил е Физикоматематическия факултет на СУ "Кл. Охридски", специалност учител по математика. Има 40-годишен стаж, първи клас квалификация. През 1988 година е утвърден и за учител-новатор.

- Казват, че за два часа можете да обучите петокласник да решава всички задачи по елементарна математика, включително тези за 12 клас?

- Точно така и вече съм обучил хиляди ученици, което потвърждава и доказва ефективността на моя метод.

- А защо според вас той още не е приложен в образованието?

- Защото в България и не само в България съществува така наречената "математическа мафия", която няма интерес децата да научават математиката за по-малко от 12 години. Човечеството решава евклидовата математика вече повече от

2000 години и никой не е успял

да наложи единна методика за решаването на всички задачи. Още в далечната 1976 година аз разработих такава теория. Практиката и проведените експерименти потвърдиха правилността й. Учениците, с които постигах всички успехи, бяха обикновени, а не специално надарени в областта на елементарната математика.

- Опитал ли сте се да я предложите на образователните власти?

- Да, в продължение на близо 35 години. Защото аз открих този метод, когато бях на 35, а тази година през юни ще навърша 70. Но както е казал Неофит Бозвели "По всичкият свят няма като наший болгарский народ: друго да мисли, друго да говори и друго да върши; инак да согласява и обявлява, а инак да совершава и поразява".

- На кои инстанции сте предлагали откритието си?

- Назовете

която искате инстанция у нас,

занимаваща се с образованието, и аз ще ви кажа, че вече съм се срещал с нея. Това бяха десетки журналисти, научни работници, редактори на вестници, издателства, Българското национално радио, Българската национална телевизия, други телевизии, шестима министри на образованието, инспектори по математика, доценти, професори, академици, математически дружества, конференции и конгреси по математика, Центъра за следдипломна квалификация и усъвършенстване на учителите, няколко председатели на ЦК на СБУ, Съюза на математиците в България, Математическия факултет, БАН, министър-председатели, ЦК на БКП, Президентството. Дори стигнах до зам. -президента на науките на СССР.

- И никъде нищо?

- Никъде нищо. Миналата година пратих писмо лично до премиера Симеон Сакскобургготски. Не му го предадоха, а го препратиха за решаване в Министерството на образованието и науката. От там писмено ми отговориха, че този въпрос не е от тяхната компетентност и че с това се занимава БАН. Написах писмо и до БАН, откъдето ми отговориха, че и на тях това не е от компетентността им. Срещнах се през януари и с образователния министър. Писах до комисията по образованието, откъдето отново ме насочиха към БАН и така работата приключи.

- Опитвал ли сте се да издадете метода си в книга?

- Книгите, които съм издавал преди и след Десети, са забранени.

- Защо?

- Създадената от мен система за обучение по математика коренно се различава от традиционната и

влиза в остър конфликт

с консервативното мислене на хора с големи титли, но малко знания по елементарна математика. Лошото е, че признанието на теорията зависи от определен кръг математици, които са твърдо против това, математиката да е лесна за децата и те да я обичат. Не както е сега - те да се плашат от словесните задачи и да ги мразят.

- Как точно са ви пречели?

- Заплашваха ме, наказваха ме, предлагаха ме за уволнение. Националната телевизия направи филм за моя метод. Намеси се Физикоматематическият факултет и с един протокол унищожиха филма, без да се излъчи. Тези техни практики са известни и това не е нещо ново.

- А кое е новото?

- Новото е, че за първи път в света един българин разработва теория за съставяне на уравненията при словесните задачи и изгражда нова логика при решаването им.

- Дайте примери от практиката си!

- Мои ученици в осми клас кандидатстват за рекордите на Гинес и решават словесна задача от учебното съдържание за девети клас по хиляда сто и пет различни начина! Преподавах само една година в 8 подготвителен клас на I Английска гимназия в столицата. Ученикът Виден Недялков замина с родителите си за САЩ. Ето откъс от писмото му с дата 31 август 1987 година: "Тази година аз ще уча в гимназия "Уилямс" в 10 клас. Аз приложих Вашите закони на логиката и реших всичките 87 задачи от теста много бързо. Изпитващите прецениха, че

подготовката ми не е за 8 клас, а за десети.

Така че аз съм горд, че вие ми преподавахте математика".

- Въобще възможно ли е да се каже нещо ново в математиката?

- Наистина всеизвестно е, че една от най-точните и консервативни науки, това е математиката. В нея има истини и твърдения, които имат вековна давност и не са изгубили силата си и днес във времето на високите технологии и информатика. Знаем, че математиката е в основата на формирането на логическото мислене на човека. Известният ни стремеж да търсим новото и по-прогресивното обаче ни кара постоянно да оглеждаме критично онова, което са ни оставили другите преди нас и ако можем, да го усъвършенстваме. Смея да твърдя, че дори и в математиката, чийто постулати са основни стълбове в обучението в училище, можем да намерим нови, съвсем непознати, по-рационални методи и да изградим нова логика при решаването на задачите.

- Как подходихте вие към този проблем?

- Още в първите си учителски години се сблъсках с проблема за решаването на словесните задачи. Всички сте били ученици и знаете, че задачите от движение, работа, прогресии, пирамиди, триъгълници, изобщо словесните задачи, създават големи проблеми на учениците и техните родители още в началния курс. Дори се срещат и

учители, които се затрудняват

с тяхното решаване. Ние знаем, че човечеството от хиляди години решава тези задачи. Възхищаваме се на логиката на древните гърци. Но колкото и странно да звучи, няма теория за решаването им. Учениците се затрудняват правилно, бързо и точно да съставят уравненията при различните задачи и затова губят много време, усилия и нерви, за да анализират условието на задачата. На практика една словесна задача е непосилен ребус и при решаването му ученикът подхожда с неразбиране, несигурно и със страх. Това обяснява големия брой слаби и средни оценки на зрелостните и кандидат-студентските изпити.

- Какво би допринесла вашата теоиря, ако я въведат в училище?

- Тя би дала голям тласък в усъвършенстване на логическото мислене на учениците и учителите по математика; би намалила нервното напрежение на ученика при решаването на словесните задачи; би издигнала обучението по математика в българското училище на качествено ново ниво и не на последно място би имала световен отзвук, защото теория за съставянето на уравненията се разработва за първи път в света.

Едно интервю на Георги КАЛЕНДЕРОВ



УЧЕНИЦИТЕ ЗА НЕГО


* Григор Здравков, 13-о ЕСПУ: Методът за мене е универсален. Възприемах го отначало малко трудно, защото е нещо напълно непознато, но след това нещата си отидоха на мястото. Определено го предпочитам пред "метода на съзерцанието", който се преподава в училище.

* Мирослав Василев Иванов, СПТУМ "Средец": Методът на другаря Бурханларски ме улеснява изключително много. Всичко става бързо, лесно и просто. За съжаление това не сме го учили в училище.



ОТКРИТИЕ


Експеримент:
5-окласнички научиха цялата математика за 2 часа!
Гениалният учител Бурханларски приложи метода си пред репортер на вестника



КОЙ Е ТОЙ


Максим Бурханларски открива бърз метод за обучение на децата в решаване на всякакви задачи - от словесни, през геометрични и тригонометрични до такива с прогресии. Има 40-годишен стаж, първи клас квалификация. През 1988 година е утвърден и за учител-новатор. Както ЧУДЕСА. НЕТ първи писа, вече 35 години той не може да пробие бюрокрацията и да наложи метода си, да се преподава в училищата. Просто никой няма интерес децата да учат бързо и лесно и да обичат математиката. Можете да се свържете с Бурханларски по електронната поща на адрес: cycle7@abv. bg

Слушайте ме внимателно, защото това, което ще ви кажа, не сте го чували никога. Така започва двучасовият урок на Максим Бурханларски, организиран като експеримент от репортер на ЧУДЕСА.НЕТ. Довели сме при гениалния учител две момиченца от пети клас, които имат проблеми с математиката. Той е обещал за кратко време да промени отношението им към тази дисциплина и да ги научи да решават задачите от почти целия курс до 12 клас. Валентина и Надя мразят тази наука, както повечето деца. Най-напред Бурханларски се осведомява за успеха на момичетата. Безкрайно много е разочарован, след като научава, че и двете имат тройки за първия срок.

"Как можахте да ми доведете тройкаджийки!"

- възмущава се откривателят. Обясняваме, че не сме ги подбирали по успех, а по това, коя ще се прежали да го слушат. Бурханларски започва. Почти всички задачи от елементарната математика се решават по един-единствен начин. Трябва просто да се въведат няколко нови понятия и закони на логиката на тяхното решаване. Аз съм открил тези закони и тяхното знаене позволява задачите да се решават по много начини, за отрицателно време и с подчертано удоволствие. Момиченцата вдигат рамене. За тях това е невероятно. Учителят въвежда понятия като неопределен елемент, неизвестно и дадено, както и "Основния закон на математическото мислене" - повтарящият се елемент в две или повече равенства се изключва от логическия резултат. Гениалното прозрение идва след като

човечеството над 2000 години се е потило

над евклидовата математика, без да се сети, че тя има лесно решение. Другите закони на Бурханларски са също така на пръв поглед елементарни и прости. Но вършат работа. Оказва се, че Валя и Надя не знаят таблицата за умножение и не могат да решават уравненията от първи и втори клас, които включват операциите събиране, изваждане, умножение и деление. Захващат по метода словесна задача от пети клас, стигат до уравнението 2. х=4 и не могат да продължат нататък. Бурханларски е бесен! "На тези малките само им промиват мозъците! Как може да не знаят колко е две по две! Две по две е четири, ясно ли ви е!" Не им е ясно. "Като не ви е ясно, ще ви дам задача от шести клас, да видите какво е!". Малките закриват едновременно очите си с длани и надават писъци на отвращение и удивление от нахалството на този човек. Но се залавят и... след минутка задачата е решена. Почти. Стигнали са до линейно уравнение от първи ред, което се учи във втори клас. То е

непосилно бреме за децата.

"Сега разбрахте ли?". Нищо не са разбрали. "Добре, минаваме към задачите от седми клас". Отново писъци, този път в знак на ужас. Но след минутка и тази задача е решена! Бурханларски обяснява: "В задачите от седми клас нагоре винаги има едно така наречено скрито неравенство. Когато го откриете, все едно че решавате задача от пети клас". Малките се съсредоточават и преодоляват предизвикателството. След това по същия лесен начин, но без викове и писъци те решават последователно и задачите от осми, девети, десети, единадесети и дванадесети клас. Урокът е приключил. Трябва да ги отведем обратно при родителите им, които ще ги чакат. Валентина обаче не иска и да чуе за това. Хваща Бурханларски за ръкава и почти със сълзи на очи му се моли: "Може ли само едничка задача от тези за седми клас!?". Допреди два часа математиката за нея е била най-омразната наука.

Георги КАЛЕНДЕРОВ

Валентина Драганова, 12-годишна:
Благодаря на господина, защото вече пет години за мене математиката е един абсолютен ужас. Днес за нула време видях, че тя може да бъде интересна и приятна. Хубаво е да мислиш и да можеш да се справяш с проблеми. Вече ще имам по-добро самочувствие и в училище.

Надя Сливарова, 12-годишна ("почти 13", както тя се представя):
Сега трябва само да науча таблицата за умножение, уравненията за първи и втори клас и повече няма да имам никакви проблеми с математиката. Чудя се защо досега никой не е преподавал по такъв начин и кой има интерес да се мъчат децата!

За връзка с Бурханларски - 02/79-43-86, или math_burhi@abv. bg

 

Лека, новаторска вечер и на вас

PS. А какво ще кажете за труда на г-н Илия Петров и "Жив компютър" (или казано иначе математиката на 21-ви век(математически цветни импулси))!?!?!?

Коментари 11

Влез за да коментираш
15.07.2009 ivo_isa

Profile

user: kr_bozhinov

Може да видите и това видео !!!!
 

Този метод(по-скоро са два) не е по-добър от нормалното умножение в колона, дори е по-бавен. Не разбирам за хора с какви проблеми е създаден. 

Относно методологията на Максим Бурханларски също съм скептично настроен. Бих искал да видя.  Ето какво намерих в нета: http://math-burhi.hit.bg/

Ако той искаше да покаже системата си, щеше да го направи. 

17.09.2008 r_iliev

Profile

Привет и от мен,лошото е ,че книгата  "Жив компютър" я няма на пазара,моля ако някой я намери сканирана да я качи!

Прерових всички он-лайн книжарници,но никъде не се предлага,разбрах че е преиздавана през 2006г. и цената и е символична,но чудно защо я няма никъде?

27.07.2008 smark

Profile

Wink Ооо, би било чудесно, kr_bozhinov, макар че аз преподавам литература вече 35години. Но не крия,че след този случай тайничко си мечтая интелигентен и ерудиран колега да предложи например бърз начин в обучаването при анализ на лит.текст(крайно необходим при външното оценяване).Hmm

27.07.2008 mimi70

Profile

Благодаря, колега Божинов за информацията! Не бях чувала за г-н Бурханларски.

Много ме зарадвахте, че има мислещи хора сред българските учители. Само не ми харесва, че се спъва развитието на математиката, въпреки, че има толкова много хора на които да се помогне да възприемат математиката като другите дисциплини.

Аз вярвам, че рано или късно, откритото от него ще навлезне в програмите по математика, само не се знае колко време ще отнеме бюрокрацията в България.

Матеметическата мафия се бои да не остане без работа, а не може да прозре, че въвеждането на метода съвсем не означава това.

За себе си съм открила, че колкото и трудна да изглежда една задача, винаги първата стъпка към решаването и е да си представиш задачата и да я възприемеш не като трудна задача, а като задача, на която да дадеш отговор. Важно е да си с нагласата, че задачата е лесна и трябва само да я обхванеш с всичко дадено и какво се търси. Така поне сега възпитавам сина си.

 

27.07.2008 margomalinova

Profile

ЗА ПЪРВИ ПЪТ ЧУВАМ ЗА ТОЗИ КОЛЕГА И ЗА НЕГОВИЯ МЕТОД, ЗА КОЙТО НЕ РАЗБРАХ НИЩО ОТ СТАТИЯТА. ЗАИНТРИГУВАНА СЪМ ДА СЕ ЗАПОЗНАЯ С НЕГОВИЯ МЕТОД НА ПРЕПОДАВАНЕ.

НЕ КРИЯ, ЧЕ СЪМ МАЛКО СКЕПТИЧНО НАСТРОЕНА ,ЗАЩОТО ЗАПАМЕТЯВАНЕТО Е ПРОЦЕС ,СТРОГО ИНДИВИДУАЛЕН ЗА ВСЯКО ДЕТЕ.И ВСЕ ПАК, БИХ  ЖЕЛАЛА ДА ИЗПРОБВАМ НОВИЯ МЕТОД.

ЛИЧНО, АЗ СЛЕД КАТО НАПРАВЯ ПРЕГОВОР НА УЧЕБНИЯ МАТЕРИАЛ ЗА ДАДЕН КЛАС , В 2 ЧАСА ПРЕПОДАВАМ УЧЕБНИЯ МАТЕРИАЛ ЗА ДАДЕНИЯ КЛАС .НА УЧЕНИЦИТЕ ИМ Е ИНТЕРЕСНО ДА УЗНАЯТ В КРАЯ НА ЧАСА , ЧЕ ТОВА ЩЕ БЪДЕ ЦЕЛИЯ УЧЕБЕН МАТЕРИАЛ ЗА ГОДИНАТА.В СЛЕДВАЩИТЕ ЧАСОВЕ ОВЛАДЯВАМЕ И ПОСТИГАМЕ УМЕНИЕ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ЗНАНИЯТА. РАЗБИРА СЕ ВСЕКИ СПОРЕД ВЪЗМОЖНОСТИТЕ СИ ОВЛАДЯВА УЧЕБНИЯ МАТЕРИАЛ.

ЩЕ ОЧАКВАМ ДА СЕ ЗАПОЗНАЯ С НОВИЯ МЕТОД.

 

 ВИДЕОТО показва метод за умножаване на многоцифрени числа, който ми е известен.Мисля че е известен на много математици , но реално не е застъпен в учебната програма.Лично аз , когато съм преподавала в 5 клас и съм установявала , че има ученици , които не са повладели умножението , правя следното:

1 Предлагам да научат таблицата за умножение по триъгълна стълбица на точните квадрати/хоризонтално 2...9,вертикално 9...2/

2 Предлагам посочения метод за умножение на много цифрени числа чрез таблица

Споделям , че децата сравнително лесно се научават да работят по посочения начин. 

Споделяла съм с мои колежки от начална степен, които не знаеха за този метод, но приеха с желание да  го предлагат в извънкласна форма на учениците си 

27.07.2008 kr_bozhinov

Profile

user: smark

МОЖЕ БИ АКО КОЛЕГАТА ОПИТА С ЧУЖДО(зад граница) ИЗДАТЕЛСТВО,та белким АПОКРИФНО да се разпространи у насDevil

 

Привет smark,

Има такова издание:

Максим Бурханларски е автор на  "Ръковоство за решаване на задачи по математика за ученици от 9 до 12 клас".!!!!

Надявам се някой колега ако го има да го сканира OCR и да го качи в сайта(аз също ще търся книжката + тази на г-н Илия Петров "Жив компютър"

Може да видите и това видео !!!!

27.07.2008 iv_2007

Profile

Всъщност Peki мисля, че гледах това предаване макар и не цялото. Не успях да разбера какво е личното мнение на заместник министъра. Според мен в думите му имаше по-скоро одобрение на идеята за това преподаване. Естествено когато се събере съвет от светила те ще си пазят хляба. Това, което не разбрах е дали този начин на преподаване на математиката може да бъде основа за надграждане на математически знания след това във ВУЗ. Ако е така не виждам причина вузовските преподаватели да се плашат от нови методи. Или по-скоро се плашат от необходимостта да продължат да учат Smile.

27.07.2008 smark

Profile

Crying Ами,ами!!! В държавата правилно наречена Абсурдистания, това уникално, а може би гениално откритие е НЕВЪЗМОЖНО дори да се направи достояниеEmbarrassed. Винаги побеснявам,когато науча за подобни идиотщини,но следвайки максимата ,че никой не е пророк в собствената си родина, МОЖЕ БИ АКО КОЛЕГАТА ОПИТА С ЧУЖДО(зад граница) ИЗДАТЕЛСТВО,та белким АПОКРИФНО да се разпространи у насDevil

27.07.2008 peki

Profile

Как да бъде патентована колежке?Нима не чухте по Нова телевизия, как нашият заместник- министър съобщи,че комисия от специалисти от Софийския университет е отхвърлила това, което предлага като методика господин Бурханларски?Колко години човекът обикаля различните инстанции - и нищо.Дали след този репортаж някой ще се заинтересува от това? Надявам се силно, че ДА !

26.07.2008 iv_2007

Profile

По този повод мога само да си пожелая тази математика да бъде издадена като книга, от която да се учат желаещите. Има толкова много издадени книги, от които няма голяма полза, не виждам защо никое издателство не се наема да издаде подобна книга? Според мен няма пречки тя да бъде патентована. Idea

Търси в Teacher.bg