Учители

Първият учител-робот започна да преподава в Япония

В близкото бъдеще е възможно учители-роботи изцяло да заменят преподавателите в японските училища. Прогнозата е на учени от университета в Токио, които в продължение на 15 години правят опити за разработване на успешен хуманоид, способен да преподава уроци.
Днес разработчиците са готови да представят пред света робота Saya – красива дама с изкуствен интелект, способна да разговаря и преподава на няколко езика. Роботизираната учителка може да извършва проверка на класа, да дава задачи на учениците и да демонстрира емоции като щастие, учудване, страх, недоволство. Типично за учителската професия, дамата е способна да изразява дори гняв. Емоционалността си Saya дължи на скритите зад латексовото й лице 18 мини-моторчета. Машината обаче не е в състояние да подхожда индивидуално към децата, тъй като й липсват знания по психология. Едва ли Saya може да управлява и емоционалната атмосфера в класа. Все пак децата със сигурност ще запомнят за цял живот своя първи робот-учител.

В момента японците вече са интегрирали роботизирания преподавател на експериментално ниво в някои училища. Ако опитите бъдат успешни, роботът вероятно ще бъде използван и като сътрудник или секретарка.
Новият човекоподобен робот е висок 126 см, за да отговаря на ръста на учениците от началните училища. Електромеханичният „учител“ е с широчина 45 сантиметра, в дълбочина е 30 см и тежи едва 15 кг. Той е с 21 степени на движение – три на главата, по три на всяка ръка и по шест на всеки крак. Управлява се с персонален компютър или от пулт. Роботът е снабден с видеокамери, акселерометри, жироскопи, инфрачервени датчици за измерване на разстоянието и откриване на препятствия, както и с други сензори. Освен това андроидът възприема гласови команди, а в главата му е вграден проектор, който позволява да се прожектират диаграми на дъската.

Един от главните създатели на робота е японската компания ZMP. Тя се прочу с робота-дете PINO, който е първият прототип на сегашния робот. Екипът създатели се оглавява от специалисти на института Нипон. Те се надяват да усъвършенстват робота така, че той да започне „да практикува“ като преподавател в най-близко бъдеще. Япония следва план до 2015 година във всеки дом да има робот.
Тази статия е съвместна публикация на Мрежа на учителите – новатори www.Teacher.bg  и Ай Си Ти Медиа http://ictmedia.bg/