Учители

Педагози: Новите програми по БЕЛ са по-лоши от предишните

Просветното министерство публикува за обсъждане новите програми по литература за 11 и 12 клас. Както и досега ще се учат само български автори. Най-голямата промяна е, че тези автори ще се изучават не хронологично както досега, а тематично чрез съдържание като любов, смърт и природа. Според учители по български език и литература, този начин на преподаване не е добър и ще затрудни учениците.

От просветното министерство обясниха, че заради новия закон и новия втори гимназиален етап са решили да приложат нов подход при изучаването на литература в 11 и 12 клас – тематичен вместо досегашния хронологичен. „В двата класа сме се ориентирали към 9 теми и към всяка от тях има предложени три художествени текста, които да се изучават“, казва Александър Трингов, експерт в МОН.

Темите са – родното, природата, смъртта, властта, миналото, любовта, вярата, трудът, изборът. С новия подход учениците можели да влязат в дълбочина на емблематични произведения и да ги анализират. Според учители обаче, подходът ще ги затрудни.

„Ако имаме предвид едно много културно и четящо поколение или хора филолози – да, това би било интересно за тях. Но за средно образование това за мен не е подходяща рамка. Програмите категорично не са просто не по-добри, а са по-лоши от предишните“, категорична е Марина Великова, учител по български език и литература,125-то СУ. Ако се разгледа темата за „родното“ се вижда, че тя се представя чрез изкривени образци като „Криворазбраната цивилизация“ и „Бай Ганьо на гости“, а не чрез произведенията на Вазов, казват още учителите. В момента министерството обсъжда новия принцип в Североизточна България.

„Имаше единодушно приемане, 80 учители присъстваха, единодушно приемане на подхода и подбора на тестове“, добавя още Трингов пред БНТ. И ако гилдията наистина е раздвоена и сега е времето да дава предложения за промени, какви са конкретните промени в програмите, кои произведения отпадат и кои се появяват? От министерството за пореден път не пожелаха да кажат.

„Не е коректно да говорим по посока отпадане или добавяне, тъй като нямаме редактиране на учебните програми, не прилагаме методите на редакция, а те са изцяло разработени на нов принцип“, казва още Александър Трингов. Сравнението на стари и нови програми показа – от 12 клас и изобщо от програмите
отпада автор като Емилиян Станев. Отпадат и фейлетоните на Алеко Константинов. В 11 клас те са заменени от „Бай Ганьо на гости“.

„Ние отдавна се отказахме да учим нашите ученици на прозата на Ботев, на най- ярките публицистични прояви, сега виждам че се отказваме и от фейлетоните на Алеко, може би на някой му е твърде злободневно“, отбелязва Марина Великова, учител по български език и литература, 125-то СУ.

Поемата „Септември“ на Гео Милев слиза от 12 в 10 клас. В 11 клас като автор се появява Никола Фурнаджиев със „Сватба“. Автори и произведения от 11 и 12 клас разменят местата си, за да отговорят на тематичността. Произведенията са силно редуцирани. В 12 клас ще се учат и съвременни автори като Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков.

„Положителното в програмата е, че има съвременни автори и излизащите от средно училище няма да живеят с илюзията, че българската литература завършва с последните автори от матурата – Димов и Талев“, добавя още Великова.
За да се застраховат от реакции срещу изпадането на автори и произведения, от министерството казват, че учителите ще имат право сами да подбират допълнителни текстове. Според самите учители обаче както винаги няма да има нито часове, нито възможност за допълнителни автори. 

Източник: news.bnt.bg