Ученици

Млади учители, леки раници, финансова грамотност – какво искат ученици от депутати

Млади учители, които да задържат вниманието на децата в час; образование, което да е свързано с бъдещето професионално развитие на учениците; часове по финансова грамотност поне веднъж седмично и по-леки раници – това са част от исканията на учениците от Детската лидерска академия, които бяха представени на депутатите от парламентарната образователна комисия и ресорния зам.-министър Таня Михайлова в Народното събрание.

Исканията на учениците от Детската лидерска академия – проект, подкрепен от Министерството на образованието и науката (МОН), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Българската академия на науките (БАН), са формулирани след техни собствени проучвания по три проблемни полета – учители, актуалност на учебното съдържание и практическа насоченост на учебния материал. За две години в академията са участвали 90 ученици от девет училища.

За млади, но добре подготвени учители, настояват учениците Борис, Цветелина, Кристиян и Мария. Според тях е добре преподавателите да задържат вниманието на учениците и да ги карат да участват в образователния процес, като ги разделят на групи според стиловете на учене – визуален, аудиален и кинестетичен. Учениците предлагат и структуриране на часовете според популярната техника за управление на времето „Помодоро“ – на всеки 20 минути учене да има 5 минути почивка.

Предложението за възрастта на учителите бе оборено от депутати от БСП. Според Ирена Анастасова, която е бивш директор на 125 СУ „Проф. Боян Пенев“ в София, по-възрастните учители имат по-голям опит и са станали по-търпеливи към учениците. Колегата й проф. Анелия Клисарова, която е бивш ректор на Медицинския университет във Варна, пък каза, че учещите правят преподавателите млади.

Не се видяха вдигнати ръце на въпрос към децата кои от тях биха станали учители. Предпочитаните професии се оказаха програмист, лекар, архитект. Зам.-министър Таня Михайлова пък поиска идеи от учениците как да мотивират младите хора да стават учители.

Другото искане на децата към властимащите е учебните програми да бъдат по-актуални, да ги подготвят за бъдещето, а не за времето „отпреди 50 години“. Едното предложение е да се учи връзката между отделните предмети, другото – за професиите на бъдещето. По един час седмично по финансова грамотност да имат всички ученици от 1 до 12 клас предлагат децата Станислав, Албена, Валери и Петър от лидерската академия. Идеята е учениците да се научат да планират разходите си спрямо приходите, да поемат планиран риск и да могат да си поставят финансови цели.

В отговор зам.-министърът на образованието Таня Михайлова обяви, че се очаква такава пилотна програма, но за горните класове. Депутатът от „Обединени патриоти“ проф. Милен Михов, който е преподавател във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, даде пример, че хората могат да са финансово грамотни и без обучение в училище – разказа за дядо си Михо, който бил обикновен селянин без добро образование, но знаел, че нивата трябва да се застрахова заради риск от град.

Децата поискаха да се реши проблемът с тежките ученически раници, а депутати се опитаха да ги убедят, че и от тях зависи решението. Зам.-министър Таня Михайлова пък обеща шкафчета в училищата.

Депутатът от „Обединени патриоти“ проф. Станислав Станилов, който е археолог с множество научни публикации и дългогодишен ръководител на разкопките в Плиска, разказа за внучка си – първокласничка, също с тежка раница. „Ако сме богата държава, можем да направим така, че учебниците да се ползват до 5 часа само в училище. Ако има обществен консенсус, до няколко години проблемът може да се реши, като за направата на учебници и на раници се ползват по-леки материали“, каза още проф. Станилов.

„Ако си мислите, че в живота няма да имате тежки раници, които друг да пълни – грешите. Ще имате раници, които се наричат – работа, семейство, данъци, обществени задължения. Научете се да си подреждате раниците“, посъветва проф. Милен Михов учениците. Той разказа, че още не може да научи дъщеря си да си вади от раницата учебниците, които не й трябват в същия ден.

Депутатът от ГЕРБ Ася Пеева, която има 23 години учителски стаж, посъветва децата да пишат на листове вместо на тетрадки, както и да се уговарят със съучениците си да носят по един учебник на чин.

Депутатите дадоха и някои съвети на учениците. Проф. Иво Христов, който е народен представител от „БСП за България“ и преподавател в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, каза на децата да не се съобразяват с неолибералната вълна, че образованието трябва да бъде удоволствие. „Животът е стълба нагоре. На база на усилието идва удоволствието“, бе съветът му към учениците.

„Един ден в живота всичко могат да ви откраднат – къщата, колата. Но каквото знаете, не могат да ви го вземат. Затова трупайте богатство“, каза проф. Станислав Станилов. Колегата му проф. Милен Михов пък обясни на учениците какво е истински лидер – не само да назовава проблема, но да казва решението и да може да убеждава хората да му вярват.

Източник: dnevnik.bg