Училища

По-малко от 400 психолози работят в българските училища

Министерството на образованието ще води разговори с министерството на финансите за увеличаване на делегираните бюджети на училищата. Допълнителните средства са нужни за осигуряване на повече психолози на пълен работен ден уточниха за БНТ от просветното ведомство. По данни от края на миналата година училищата у нас са 2473, а в тях работят по-малко от 400 психолози и около 700 педагогически съветници.

Най-много психолози и педагогически съветници работят в училищата в област София-град, а най-малко в Кюстендил. Въпреки, че според закона такива специалисти трябва да има навсякъде, основното училище във врачанското село Тишевица, няма нито психолог, нито педагогически съветник. „Тъй като бюджетът не ни позволява да назначим такъв човек“, споделя Анелия Георгиева, зам.-директор на ОУ „Св. Климент Охродски“, с. Тишевица.

Училището е средищно и събира около стотина деца от 5 околни села. Учителите признават, че срещат трудности с децата.
„Може би имат някакви проблеми в семейството и от там се прехвърлят някакви негативни емоции. Би било хубаво да има един такъв човек, който да общува с тях, да им показва по-хубавия, по-приятния свят“, казва учителят Баязид Иванов.

От Асоциация „Родители“ смятат, че за да преборят агресията освен с учениците, училищните психолози трябва да работят и с учителите и родителите.
„И то да работи с родители, дори на ниво екип и клас, а не чак толкова индивидуално винаги. Отново, за да запознае родителите с примерни теми, като задачите на развитието, в които са в момента децата”, добавя Яна Алексиева от Асоциация „Родители“.

В столичното 18-то училище учат над 2400 деца. Те могат да разчитат на двама психолози, педагогически съветник и логопед.
„Има случаи, в които без създаден такъв екип много трудно може да се справи едно училище, защото реално учителите не са обучени, не са подготвени“, добавя Десислава Николова, зам.-директор на 18 СУ „Уилям Гладстон“.

Екипът за личностно развитие е обучил учителите да разпознават агресията, ако не успеят да се справят с проблема, се намесват специалистите.
„И целият екип с общи усилия подкрепя, ако е необходимо родителите, ако е необходимо детето и дори самите учители, когато имат нужда от тази подкрепа“, споделя Светла Бенина, координатор на екипа за личностно развитие в 18 СУ „Уилям Гладстон“.
Според педагогическия съветник на 18-то училище, повече агресия проявяват децата от пети до седми клас. Психологът разказва, че в последните години се увеличават учениците, които търсят подкрепа.

„Целта ни е по-скоро да се справяме с тези случаи и да можем да направим така, че децата да осъзнаят, че агресията и насилието са част от нас и да формират в себе си умения да се справят с такива ситуации“, категоричен е Емил Иванов – психолог в 18 СУ „Уилям Гладстон“. От 18-то училище твърдят, че по света един психолог работи с 250 деца. Дали този стандарт ще бъде постигнат и у нас, предстои да разберем.

Източник: БНТ