Мнения

Министър Кунева: За дуалното обучение ще работим отделно с всяка община

„За да заработи дуалното обучение отвъд пилотните проекти, е необходимо да разработим план община по община, където да се свържат бизнес, местна власт и образователни институции в лицето на професионалните гимназии“, заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева на организираната от в. „24 часа“ дискусия „Учи, за да работиш“, посветена на дуалното обучение в България.

По думите на министър Кунева в момента осъществяването на проекти до голяма степен зависи от инициативността на даден директор, на даден бизнес или даден кмет. Това, от което най-много се нуждаем, е  да свържем тези звена. И тук вярвам е нашата роля – на Министерството на образованието и науката, на Министерството на труда и социалната политика и на Министерството на икономиката. Заедно с бизнеса да разчертаем община по община къде какви професионални гимназии има и какъв бизнес, и да свържем предлагането с търсенето, заяви Кунева.

Кунева беше категорична, че политическата воля за въвеждането на дуалното образование е налице, а анализите показват, че то е крайно необходимо в момента. Тя  цитира данни, че в следващите години до 2018 г. търсенето  на  труд,  изискващо  средно  образование ще  обхваща  70%  от работните места. Броят на работните места се очаква да се увеличи с близо 83 000 и да достигне повече от два милиона души. Ще се търси и все по-специализирано образование и учения, които могат да се добият само през практика.

Кунева обобщи и какви пилотни проекти са стартирали тази година и какви ще започнат от следващата учебна година.  В момента по Българо-швейцарската програма за сътрудничество по проекта Домино са включени 5 професии. През учебната 2015-2016 година се провежда дуално обучение по професиите „Машинен техник“ и „Техник-технолог в хранително-вкусовата промишленост“ в Казанлък с 45 ученици и в  София с 31 ученици. От септември 2016 г. ще има обучение по професиите „Готвач“, „Електротехник“  и „Техник на енергийни съоръжения и инсталации“.

По австрийския проект „Дуално обучение в България“ се извършва обучение по 2 професии: „Мехатроника“ в Габрово за 26 ученици и „Икономист“  в София за 27 ученици. За следващата учебна година МОН има предложения за разкриване на три професии в професионалните гимназии в Ямбол, Габрово и София.

Имаме и пилотен проект по заявка и с финансиране от българския бизнес – фирми от Сдружение на предприемачите в Панагюрище осигуряват дуално обучение по 4  професии: „Минен техник“, „Машинен техник“, „Техник на прецизна техника“ и „Техник  по транспортна техника“  за  38 ученици. За следващата година разработваме проекти с бизнеса във Враца, посочи още Кунева.