Мнения

Още “За“ и “Против“ новостите в образованието

Коментарите по проекта за нов закон за предучилищното и училищно образование не спират вече пореден ден след промотирането му във вторник. А и по всичко личи, че скоро няма да има затишие по темата.

Това, което се забелязва в поредната порция анализи в централните печатни медии е, че критиките многократно превишават похвалите. Основно се критикува безпрецедентната възможностт да се премине в горен клас с двойка.

Не са останали по-назад и промените, свързани с решението и частните училища да получават държавни субсидии.

Не си и помисляйте, че новият закон може да бъде наречен „реформа в образованието„, коментира „Новинар“ в материал със заглавие „Секс, наркотици и образование„. (автор: Ангел Зафиров)

Ще издържи ли системата на толкова много свобода, която й се дава?“, пита „Труд“ в коментар озаглавен „Свободата – проблемът на новото училище„.

„В този закон най-важното е, че има избор, дори избор на избора, втори шанс и след него пак право на поправка. С важното уточнение – не просто за да избуташ през класовете, а да учиш качествено“, казва още авторът (Анета Петкова)

„Новият проектозакон на практика изисква непрекъснато вземане на решения. И проблемът ще бъдат не новите учебници и уроците в тях, а дали консервативната система на образованието ще преодолее себе си“, отново стреля „в десетката“ материалът.

„Дума“ традиционно подхожда с критика, подчинена на лявата философия. Според материал във всекидневника, въвеждането практически на „ваучерната система“ и финансирането и на частните училища ще доведе до допълнително разслоение в обществото (автор на материала е Велиана Христова).

След нововъведението „Възможно е да има бум и на нови частни заведения. Но първо, защо са нужни те, ако масовото училище ще стане суперкачествено, както ни убеждава проектът на МОМН?“, задават въпроса от „Дума“.

Дори и настоящият 1% учащи в частни училища да се вдигне седем пъти, пак разслояването на разделянето на бедни и богати ще е достатъчно голямо за са се говори за феномена „частните училища да не са само за ботати“, развиват тезата си от печатния орган на социалистите.

„В крайна сметка, въвеждайки практически чиста ваучерна система в образованието на най-бедната и закъсала европейска държава, новият проектозакон отпушва пътя към онази сегрегация на бедни и богати, която уплаши обществото дори в САЩ“, обобщава още изданието.

По същата тема, но с коренно различна теза излиза коментарът на „168 часа“ (автор: Борислав Зюмбюлев).

Парите наистина след ученика“ е заглавието му, а след него се добавя: „Иначе става нова Здравна каса“.

„Не е възможно дете да се дипломира успешно и да продължи образованието си в престижен университет, без да си е платило частни уроци. Не е възможно да научи добре чужд език без доплащане. Е, защо родителят, който е принуден от системата да доплаща общественото образование, да не бъде облекчен с тези пари, които той е дал като данъкоплатец за това, че детето му учи в частно училище“, обобщава в няколко изречения авторът.

При разпределянето на допълнителните пари за частните учебни заведения не трябва да има чиновнически посредници, въпреки че желанието на авторите на проекта е те да отиват за заплати и други административни разходи, се казва още в текста.

„Защото ще се пръкнат едни частни училища по циганските махали, които ще прибират субсидии“, чертае възможни сценарии авторът.

Още по темата