Заключителната презентация на VІ Европейски форум на учителите новатори (
European Innovative Teachers Forum 2009), провеждащ се във Виена, Австрия бе на д-р Лучин Перо (Lucin Pero) – директор на
Университета в Риека, Хърватия. Тя е озаглавена „Нов свят на познанието“ (A New World of Learning) и е посветена на това как университетите да подготвят студентите за бъдещето предвид динамично променящия се свят.
Д-р Перо изтъкна в началото на лекцията си, че живеем в експоненциално променящ се свят, като подкрепи думите си с примери от еволюцията на информацинните и комуникационните технологии и със
Закона на Мур. В хода на развитието на обществото се променя начинът, по който се учим и това засяга преди всичко младите хора. Бе направено сравнение между източниците на информация, използвани до преди две десетилетия и използваните сега. Акцентът в лекцията бе, че ученето създава връзки между отделните мозъчни клетки. Бе посочено като пример, че търсенето в Интернет изгражда връзки в мозъка подобно на четенето (макар и броят на мозъчните връзки, изграждани при четенето да е пъти по-голям), което е показателно за това как информационните технологии променят начина на учене. Различните поколения имат различни ценности, в следствие на това и различни образователни потребности. Средствата, с които се използва същата информация са напълно различни – огромна част от информацията днес е дигитална и ние я управляваме за нуждите ни посредством компютър, мобилен телефон и т.н., които средства служат и за развлечение и в този смисъл най-младите днес се учат и играейки.
Според д-р Перо образованието може да отговори на съвременните условия с гъвкавост на:
- съдържанието;
- обучителните модели;
- времето и мястото;
- целите и оценяването;
- обучителните мрежи.
Изтъкна се също така, че е необходимо в учениците и студентите да бъдат развивани т.н. „умения на ХХІ в. (21st century skills), а те са: социални умения; умения за изграждане на кариера; умения за учене; иновативност; умения за работа с ИТ; покриване на минималните общоприети образователни стандарти в основните научни области.
Д-р Перо посочи важността на ученето през целия живот и актуализирането на придобитите към даден минал момент познания и цитира Алвин Тофлър, според който в съвременните условия неграмотен е човек, не който не може да пише и чете, а който не е способен да се учи.
Според лектора бъдещето на висшето образование е в свързването на обучението с научноизследователската работа и иновациите.
Презентацията завърши с изтъкване важността ролята на учителя в съвременните условия, тъй като преподаването по съвременните методи на обучение се състои не само в предоставяне на научни познания, а и в изграждане на лични качества в обучаваните.
Тази статия е съвместна публикация на Мрежа на учителите – новатори www.teacher.bg и Ай Си Ти Медиа http://ictmedia.bg/